Varovaisten arvioiden mukaan maailmassa lähetetään joka päivä yli kuusi miljardia viestiä, joissa on mukana hymiö eli emoji. Melkein koko maapallon asukkaita vastaava määrä naamoja virnuilee päivittäin bittiavaruudessa. Japanissa 1990-luvun loppupuolella syntyneet emojit (e=kuva, moji=kirjoitettu hahmo) ovat yleistyneet nuorison välisestä viestittelystä jokaisen älypuhelintaan bussissa räpläävän arkikäyttöön. Arvostettu brittiläinen Oxford Dictionarieskin valitsi tänä vuonna ensimmäistä kertaa vuoden sanaksi graafisen merkin. Palkittu emoji kuvaa ilosta itkevää naamaa.

nauraakoItkunauru on ollut vuoden käytetyin emoji ympäri maailmaa. Esimerkiksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa tämän kyynelehtivän keltaisen pallon osuus oli jopa neljännes kaikista lähetetyistä hymiöistä. Kuka kumma on laskenut kaikki ne ilmeet?

On viestittävä tehokkaasti, nopeasti, yhdellä kuvalla. Ei jaksa, ei viitsi, ei ehdi kirjoittaa. Kuluneen sananlaskunkin mukaan kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Siksiköhän viimeisin Obaman pitämä liittovaltion tilaa käsitellyt puhe tulkattiin The Guardianin toimesta emojein? Ei vaa jaxa noit kirjaimii:(

Ei tässä mitään uutta ole. Kirjallinen viestintä alkoi aikanaan kuvien piirtämisellä. Olemmeko me taantumassa luolamiehen seinäkirjoitusten aikaan?

Suomi muuten julkaisee ensimmäisenä maana maailmassa omat emojinsa. Terveisiä ulkoministeriön viestintään! Suomi-hymiöissä seikkailevat tietenkin vihtovat saunottelijat ja kestävä nokialainen klassikko 3310. Tampere on julkisten emojistien etunenässä valinnut omat tremojinsa: Näsinneulan, rotvallin ja – uskallatko lähettää tämän – mustanmakkaran puolukkahillolla. Viestin vastaanottajalla lienee silloin ilosta itkevä naama.

Viestinnällä välitetään tunteita, tunnelmia ja olotiloja. Emojeilla emootioita. Yrityksen äänelläkin puhuu ihminen, vaikka puhelinasiakaspalvelijan synteettistä puhetta ei kuulemma enää erota aidosta. Kuvat ympäröivät meitä, sosiaaliset kuvapalvelut pursuavat. Visuaalisuudella ylitämme kielimuurin, kaadamme raja-aidat ja kosketamme toisiamme. Kumartakaamme kuvia. Ne täydentävät viestimme ymmärrettävän inhimilliseksi.