Eksakti ennustaminen on aina enemmän tai vähemmän vaikeaa, mutta virkeä trendien haistelu ja nopea toiminta voivat olla avain menestykseen, mitä tulee vaikkapa sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Vikkelä reagointi oman toimialan kuumaan aiheeseen tai täysin uudet keskustelunavaukset saattavat johtaa uudenlaiseen vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa. Kannattaa siis pysytellä mieluummin askeleen verran edellä kuin jäljessä.

Tuluksen Ida ja Janna vierailivat Helsingissä Markkinoinnin viikko -tapahtumassa keskiviikkona 6.9. Seuraavat ajankohtaiset ja kiehtovat teemat nousivat esille useissa tapahtuman puheenvuoroissa.

Craft-vallankumous korostaa aitoutta ja brändin tarinaa

Kyrö Distilleryn brändijohtajan käyttämä termi Craft-vallankumous voidaan määritellä ylistyksenä käsityöläisyydelle ja kaikelle, mistä siinä on kyse. Markkinoinnillisessa mielessä termi korostaa aitoutta, ihmisläheisyyttä ja omien arvojen vahvaa esilletuomista. Toiminnan ja viestinnän läpinäkyvyys sekä yrityksen brändin tarinan ja juurien korostaminen ovat tämän hetken trendejä. Tästä upeina, suomalaisina esimerkkeinä tapahtumassa nähtiin ja kuultiin pohjalaisia Kyrö Distillery Companyä sekä digitalisaatiosta hyötynyttä huonekaluvalmistaja Hakolaa. Hakolan tarina 50 vuotta vanhan perheyrityksen rohkeista, oikein ajoitetuista ja digitalisuuteen nojaavista valinnoista on hieno esimerkki siitä, kuinka yrityksen tarina ja toimintamalli rakentavat brändiä ja markkinointiviestintää. Brändin roolia liiketoiminnassa korostettiin useassa puheenvuorossa.

Teknologiset innovaatiot ovat jo osa markkinointia

Markkinoinnin automaatio, tekoäly ja koneoppiminen sekä pelillistäminen – näistä puhuttiin paljon – ja hyvää – Markkinoinnin viikolla. Markkinoinnin automaation tarkoituksena on tehostaa prosesseja ja mahdollistaa henkilökohtaisempi viestintä asiakkaan kanssa. Pelillistämisen avulla voidaan  osallistaa kaiken ikäisiä ihmisiä esimerkiksi projektien suunnitteluun ja luoda vaikkapa todentuntuinen mielikuva valmistuvasta asuinalueesta tai rakennuksesta sekä muokata kohteita jo suunnitteluvaiheessa kuluttajalle mieleisiksi. Markkinoinnin automaatio on oivallinen ja ovia avaava työkalu, ja tarvitsee menestystarinaksi tullakseen ajatuksen, idean ja sanoman. Järjestys on siis aina sama, ensin sisältö ja tavoitteet, sitten työkalut.

Viestintä on strateginen funktio

Tulusten mieltä jäi kiehtomaan myös paneelikeskustelu aiheesta Viestintä kansainvälistyy – oletko mukana? Panelistit näkivät viestinnän vahvasti yrityksen strategisena funktiona, ei vain tukitoimintona. Viestintä on siis mukana ja osa kaikkea mitä yritys tekee ja mitä se ei tee – myös kansainvälisesti. Kohderyhmäajatteluun saadaan raikas näkökulma, kun ajatellaan esimerkiksi ammattiryhmiä eikä vain maantieteellistä sijaintia.

 

Olisiko sinunkin yritykselläsi markkinoita ja potentiaalisia asiakkaita myös Suomen ulkopuolella? Ovatko viestisi heille selkeitä ja yrityksesi brändin mukaisia?