Tunnustetaan nyt kaikki, että suunnittelu on ihanaa! Joulu, täydellinen asiakaslehti, olohuoneen sisustus, some-kampanja, mitä laittaa päälle, kun voittaa Pulitzerin ja minkälaiset bikinit hankkii, kun on saanut laardit sulamaan lanteiltaan. Raavitaan vielä netistä omien ajatusten täydennykseksi inspiroivia ideoita, kuvia, ohjeita ja menestystarinoita. Aikataulutetaan ja budjetoidaan. Ja kas, meillä on valmis suunnitelma, ehjä, systemaattinen ja takuulla toimiva. Kunnes. Todellisuus.

Vuorokaudessa on vain 24 tuntia, työyhteisössä ja perheessä on muitaki ihmisii, tilillä ei ole tarpeeksi rahaa ja pikkujoulukaudella on sosiaalisista syistä pakko juoda glögiä ja syödä pipareita. Ei edes puhuta siitä oikeasta joulusta.

Henkilökohtaisessa elämässä moni idea saa ilman suurempia tuskailuja jäädäkin fantasian tasolle, päiväunet ja haaveethan tuottavat ihmisen elämään merkitystä, antavat lepohetken arjen harmeista. Ja seuraavaan bikinikauteen on vielä aikaa.

Työelämässä on kuitenkin asioita, joiden suunnittelu suunnittelemisen itsensä takia on turhauttavaa ajan ja rahan haaskaamista. Kello käy ja kulut juoksevat. Tunnustetaan nyt vielä yhteen ääneen sekin, että suunnitteluun käytetään yrityksissä ihan tolkuttoman paljon aikaa. Kaikkihan sen tietävät, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Paitsi ettei ole.

 

Markkinointiviestinnässä hyvin suunniteltu on hyvin suunniteltu
ja lisäksi täysin turhaa,
jos suunnitelmia ei koskaan toteuteta.

 

Suunnitelmallisuus on kyllä tärkeää, mutta nykypäivän sykkeessä aika ajaa monesti raskaiden ja perusteellisten suunnitelmien yli. Kun viikot ja kuukaudet kuluvat eikä tuutista saada pihalle mitään konkreettista, alkaa verenpaine nousta muillakin kuin toimitusjohtajalla. Siksi voikin olla kannattavampaa (ja terveellisempää) suunnitella strategisesti suuret linjat ja lähteä sitten taktisesti suunnitellen kokeilemaan erilaisia toteutuksia. Pienemmillä kustannuksilla alkuun, kerätä palautetta aktiivisesti, seurata tuloksia ja reagoida sitten nopeasti ja ketterästi. Aktiivisuus ja markkinointiviestinnän suunniteltujen toimenpiteiden suhteuttaminen käytettävissä oleviin resursseihin (eli rahaan ja työvoimaan) ovat tärkeitä, kun pyritään hyvään markkinointiviestintään.

Ihan roskaa ovat täysin toteuttamatta jäävät suunnitelmat, jotka sisältävät juuri sen verran asiaa, että tiedetään, mitä pitäisi tehdä, mutta ei kerrota, miten se pitäisi tehdä. Viestinnän hyvä taktinen suunnittelu on puolestaan selkeän toiminnallista, se joustaa ja elää yrityksen liiketoiminnan mukaan. Sitä on helppo toteuttaa sopivina paloina ja tarkastella osana kokonaisuutta.

 

Älä siis käytä aikaasi huonoon suunnitteluun, vaan mieluummin hyvään markkinointiviestintään. Siihen me tuluksetkin tähtäämme.