Myyminen on kovaa työtä. Siinä on moni myyntitykki uupunut, perhe hajonnut ja konsultti käärinyt valmennusrahoja. Tulostakin on tullut – aina vähän vaihtelevasti, mutta kuitenkin.

Yritysten markkinointi- ja viestintäihmisten kannattaa aika ajoin palautella fokustaan myynnin tukemiseen. Miksi? Koska menestystarinat, visiot ja unelmat vievät helposti mennessään, ja työntekijöiden pitäminen tyytyväisenä sisäisen tiedottamisen ylläpitämisellä syö työaikaa. Ja koska yrityksen kasvun ja kannattavuuden parantaminen on yksi viestinnänkin päämääristä. Myynnillä niitä lukuja tehdään.

Monessa yrityksessä on hyvät suunnitelmat, on strategiat liiketoiminnalle ja viestinnälle, on ydinviestit ja brändimuotoilut. Ja silti joskus lipsutaan jonnekin kauas siitä, mitä oikein ollaan tekemässä. Siis oikeasti. Myynnin tukeminen voi olla silloin vaikeaa, koska asiakas ja myyjä keskustelevat tuotteesta, he käyvät dialogia prosesseista, materiaaleista, logistiikasta ja reklamaatiomahdollisuuksista. He eivät maalaa visiota, eivät kirmaa yhdessä kukkaniitylle, eivät piirrä hymyillen neuvotteluhuoneen fläppitauluun ylöspäin kipuavaa nuolta. Mutta he kirjoittavat nimet sopimuspaperiin.

Siksi kannattaa harrastaa silloin tällöin paluuta perusasioiden äärelle. Sanoa ääneen tai kirjoittaa auki oman yrityksen myyntipuhe, ilman kiemuroita, vertailua tai selittelyä. Plaseerata itsensä subjektiksi, tekijäksi, kiinteäksi osaksi myyvää organisaatiota. Sillä sitähän sinäkin olet, yksi myyjistä.

Ja kun johtoajatus on kirkkaana mielessä, otetaan strategiat ja plänit käyttöön.

P.S. Jos tuntuu hankalalta puristaa omaa myyntipuhetta kasaan, pyydäpä apua yrityksesi myyntihenkilöiltä ja katso, mitä siitä seuraa!

 

Opettele sanomaan rohkeasti ääneen (tai kirjoittamaan auki) nämä asiat:
      1. Minä myyn xxx (tähän oman yrityksen tuote ja tärkein siitä koituva hyöty), esimerkiksi: ”Minä myyn markkinointiviestintäpalveluita ja sitä kautta näkyvyyttä ja tunnettuutta yrityksille” tai ”Minä myyn kekseliäästi räätälöityjä muovikappaleita, joita asiakkaani voivat käyttää omien teollisten tuotteittensa osina.
      2. Minulta kannattaa ostaa, koska xxx (tähän suurin kilpailuvaltti eli menestystekijä), esimerkiksi: ”Minulta kannattaa ostaa, koska minun tiimini on harjaantunut tekemään täsmällisiä ja laadukkaita sisältöjä sovitussa aikataulussa” tai ”Minulta kannattaa ostaa, koska me olemme kehittäneet erityisiä muovilaatuja sellaisiin käyttötarkoituksiin, joissa tavallinen muovi ei kestä.”
      3. Ostamalla minulta asiakas saa xxx (tähän asiakkaan saama hyöty), esimerkiksi: ”Ostamalla minulta asiakas saa nopeasti moneen tarkoitukseen käyttövalmista ja oikeakielistä tekstiä ja toimivia kuvia, plus ystävällistä ja joustavaa palvelua” tai ”Ostamalla minulta asiakas saa juuri hänen erityiseen/erikoiseen tarpeeseensa suunnitellun ja tuotetun osan, huolellisesti järjestetyn ja ajallaan toimivan kuljetuksen tuotteille ja nipun hyviä vinkkejä tuleviin tuotantoihin”.