Kuvittele mielessäsi punaiselle matolle varisseita kuusenneulasia, pellillinen muhkeita piparkakkuja ja kynttilänvalossa kiilteleviä kauniita koristepalloja. Nostaako pelkkä mielikuva glögin maun kielelle ja joulusikermät kaikumaan korviin? Se ei ole mikään ihme: visualisointi on voimakas viestinnän väline, ja jouluun jos mihin liittyy paljon visuaalisia symboleita.

 

 

“Visualisointi sopii viestintään kuin Petteri Punakuono Joulupukin reen eteen.”

 

Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Sanonta ei ole aivan tuulesta temmattu. Näköaistia pidetään ihmisen tärkeimpänä aistina, ja arviolta noin 80 prosenttia aivojen prosessoimasta aistitiedosta on peräisin nimenomaan näköaistista. Siinä missä tonttulakin vilaus riittää laittamaan joulumielelle, yksinkertainenkin kuva tuottaa tajuntaan hetkessä paljon tietoa. Juuri tässä piilee visualisoinnin voimavara.

 

Viestintä voi olla enemmän kuin vain tekstiä

Visualisointi sopii viestintään kuin Petteri Punakuono Joulupukin reen eteen. Visualisointi mahdollistaa sen, että monimutkaisempikin viesti voidaan tuoda esille yksinkertaisessa, nopeasti sisäistettävässä muodossa. Värit, muodot, nuolet ja kuvitukset auttavat hahmottamaan yhdellä vilkaisulla oleellisimmat seikat sekä asiayhteydet.

Kun viesti visualisoidaan, tekstin lisäksi käyttöön saadaan muita vahvoja työkaluja, kuten värit ja symbolit. Esimerkiksi väreihin liittyy voimakkaita mielikuvia – juuri siksi helakanpunainen yhdistettynä havuntuoksuiseen tummanvihreään luo heti jouluisen tunnelman, ja sinisen sävyt puhtaanvalkoisella taustalla taas synnyttävät kuvaelman talven ihmemaasta ja säihkyvistä hangista. Symboleillakin on väliä: esimerkiksi Joulupukin legendaarinen lakki kantaa mukanaan mielikuvia joulun ilosta ja rauhasta. Kuvien kautta tämä kaikki voidaan ilmaista ilman yhtäkään sanaa.

 

Visualisoinnista apua Korvatunturin pajaan

Myös Korvatunturin pajassa on havahduttu visualisoinnin hyödyllisyyteen. Pajan uudet digitaaliset työkalut ovat herättäneet runsaudellaan hämmennystä erityisesti vanhemmissa tontuissa, joten heitä auttaakseen Joulupukki pyysi Tulukselta apua. Näppärät graafiset suunnittelijamme loivatkin käden käänteessä tonttujen avuksi Korvatunturin pajan digityökalupakin.

Työkalupakkiin on koottu pajan tärkeimmät digityökalut ja niihin johtavat linkit yhteen selkeään, havainnollistavaan kuvaan. Värimaailma on valittu kuvastamaan pajan tunnelmaa ja arvoja sekä tietenkin iloista joulumieltä. Kuvitukseen kuuluvat perinteiset työkalut puolestaan muistuttavat, että digitaaliset työkalut eivät ole sen kummempia kuin vasara ja talttakaan – niiden tarkoitus on helpottaa työntekoa.

 

 

Tarvittaisiinko teilläkin toimivaa ja tyylikästä visualisointia sisäistä tai ulkoista viestintää helpottamaan? Tuluksessa tehdään visualisointeja ja kuvituksia monella eri tyylillä, ja meiltä onnistuvat niin tekniset kuvitukset kuin rennot käsivarapiirustuksetkin.

 

Liisa Oksanen
etunimi.sukunimi@tulus.fi
p. +358 50 579 3205