Tiedon äärellä kulutettava aika on parhaillaan huipussaan. Nopeasti kasvanut määrä ihmisiä etätöissä, lomautettuna, karanteenissa ja etäkoululaisten tukena viettää aikaansa ruudun äärellä – uskallan väittää näin, vaikka tiedostankin katsovani asiaa omasta viestintäasiantuntijan etäkuplastani käsin.

Uutisten seuraaminen on kasvanut räjähdysmäisesti, raportoivat useat mediatalot. Sanomien mukaan IS:fin ja HS:fin kävijämäärissä näkyy jo yli 70 prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna.  Koronauutiset luonnollisestikin ovat kärjessä kaikissa kanavissa, mutta muullekin sisällölle alkaa olla jo rutkasti tilaa.

Poikkeustila tulee kestämään kauan, ja rajoitusten tiukentuessa aika on saatava kulumaan. Tilanne on vakava, ja viranomaisohjeiden noudattaminen sekä omasta ja läheisten terveydestä huolehtiminen on nyt kaikkein tärkeintä. Sen ohella ei kuitenkaan ole kiellettyä pohtia omaa ammatillista kehittymistään, lukea inspiroivia uratarinoita, perehtyä itselle uusiin asioihin tai varautua tulevaan viestintään. Tätä kaikkea jopa suositellaan, koko ajan vahvemmin, jotta vakavat uutiset eivät valtaisi mielestä liikaa tilaa.

Meille viestijöille tämä on tietysti mahdollisuus!

Kokosin kolme vinkkiä viestijöiden uuteen arkeen.

Kierrätä suosituimmat sisältösi uudelleen käyttöön. Blogit, asiantuntija-artikkelit tai kiinnostavat henkilötarinat vanhenevat hitaasti, mutta arkikiireessä tuppaamme silti tuuttaamaan kanaviimme koko ajan uutta sisältöä.

Nyt voisi olla hyvä hetki tehdä se, mitä olet kenties jo monesti aikonut: kerätä somekalenteriin uudelleenjulkaistavaksi vuoden luetuimmat sisällöt. Olisi naiivia ajatella, että ne kilpailevat kohderyhmäsi ajankäytöstä Netflixin kanssa. Suosittelen silti julkaisemaan nyt lukujuttuja, sillä poikkeustilanteessa myös monien ajankäyttö on poikkeukselliselta. Aikaa on.

Mieti, millaista ’viestintävelkaa’ organisaatiosi asiantuntijat ovat kuluneen vuoden aikana kerryttäneet.
Mitä on jäänyt tekemättä – tai millaisia uusia oivalluksia tämä kevät on synnyttänyt? Olisiko nyt aika kirjoittaa tai tuottaa valmiiksi se kauan idealistalla roikkunut blogi tai referenssitarina? Tai valjastaa asiantuntijat kirjoittamaan aiheista, jotka koskettavat ja kiinnostavat nyt monia?Myös meillä on otettu neuvosta vaari. Kollegani Janne avasi ajatuksiaan muuttuneesta arjestaan, sekä viestinnästä ja etätöistä näin. 

 

Millaista viestintävelkaa organisaatiosi asiantuntijat ovat kuluneen vuoden aikana kerryttäneet?

Ennakointi on sallittua. Pandemia loppuu aikanaan ja valmistautuminen tulevaan tapahtuu tunnetusti hyvin harvoin liian ajoissa. Moni yrittäjä valitettavasti ottaa koronasta raskaan iskun – osa taas jatkaa eteenpäin muuttuneina. Viestintää tarvitsevat molemmat.

Jos et aiemmin ole ehtinyt käyttää aikaa viestinnän suunnitteluun, nyt se kannattaa tehdä. Jos ja kun (toivottavasti) rajoituksia aletaan jossain kohtaa purkaa vauhdilla ja asiat alkavat taas toimia, kiire on kohta taas ovella. Silloin valmiiksi pohjustettu viestinnän vuosikello tai somekalenteri ovat arvossaan.

Tulevaisuudessa näkyy juuri nyt paljon kysymysmerkkejä. Se kuitenkin on varmaa, että vaikuttava viestintä on myös jatkossa suunnitelmallista.

 

 

Ps. Etätyöläinen: jos käytät Teamsia, kannattaa hyödyntää Tuluksen asiantuntijoiden käytännön vinkit. Omaa teams-työskentelyäni on helpottanut huomattavasti mm. tapa alkaa nimetä päivän aikana käytyjä lukuisia chat-keskusteluja.

 

Kirjoittaja

Johanna Lassy-Mäntyvaara
johtava viestintäasiantuntija
p. 040 584 9569, johanna.lassy@tulus.fi