Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Vanha, mutta käypä viisaus sai arvoistaan huomiota tämän viikon kipinäaamuissa Helsingissä ja Tampereella, kun paneuduimme asiakaslehden konseptointiin, hyvän jutun reseptiin ja monikanavaiseen viestintään.

Suunnittelun ja resurssoinnin merkitys korostuu nykyisessä viestinnän monikanavamölkyssä. On päätettävä, palveleeko yrityksen strategisia tavoitteita viestinnän tähtäimen kohdistaminen isopisteisimpään keilaan. Vaarana on hutin heittäminen, jota ei ole varaa kovin usein toistaa. Ehkä voittopisteet karttuisivat paremmin kaatamalla mahdollisimman monta keilaa?

Painetun lehden, verkkosisältöjen, uutiskirjeiden, sosiaalisen median ja muiden kanavien hyödyntäminen vaatii julkaisijalta valintoja ja rajauksia, joiden tekemiseen on löydettävä aikaa ja resursseja kaiken muun tekemisen keskellä.

Ryhtiä suunnitteluun ja rytmiä sisältöön

Viestinnällä ja sisällöntuotannolla on aina oltava selkeä syy ja tavoite, oli kyse sitten myynnin kasvattamisesta, tiedottamisesta tai vaikkapa työnantajakuvan vahvistamisesta. Konseptointi auttaa strategisesti tärkeiden asioiden esille nostamisessa ja varmistaa samalla, että tärkeät asiat eivät unohdu julkaisusta.

Konseptissa eri sisällöille on määritelty omat tehtävänsä. Nämä sanelevat verkkosivuston rakenteen, some-postauksien tyylin ja kanavan tai asiakaslehden juttutyypit. Sisältöjen konseptointi auttaa tehostamaan viestintää, kun kaikkea ei tarvitse keksiä aina uudestaan.

Hyvällä konseptilla syntyy monipuolista sisältöä, josta kohdeyleisö löytää itselleen kiinnostavimmat ja viihdyttävimmät jutut. Parhaat tarinat imaisevat lukijan mukaansa ja jäävät mieleen.

Riittävät resurssit

Laadukasta ja mietittyä sisältöä kannattaa hyödyntää useammassa kanavassa, mutta ei samanlaisena kaikkialla. Painetun lehden viemisessä verkkoon on varmistettava, ettei se ole hakukoneelle hepreaa vaan helposti löydettävissä ja jaettavissa. Valittujen kanavien sisällä on myös monikanavaisuutta, joten tähtäystä on edelleen tarkennettava kohti omia kohderyhmiä.

Kun tekstit, videot ja podcastit on saatu julkaistua, on peli vielä kesken. Sisältöä jaetaan valittuihin sosiaalisen median kanaviin – valmiina keskusteluun – ja muokataan edelleen välitettäväksi uutiskirjeissä ja blogeissa. Monikanavamölkyssä voittajaksi selviytyy se, jolla on hyvin tähdätyt sisällöt ja keinot viedä peli kunnialla maaliin saakka.

 

Kaipaako asiakas- tai henkilöstölehtesi ryhtiä, konseptoidumpaa olemusta ja tehokkaampaa toteutusta? Haluatko laajentaa lehtesi printistä digiin? Jaatko laadukkaat sisältösi monipuolisesti ja näkyvästi eri kanavissa, kullekin kohderyhmälle sopivalla äänellä?

Ota yhteyttä Tulukseen, niin saat mukaasi kipinän menestykseen!

Liisa

Liisa Oksanen
Liiketoimintajohtaja,
viestintäasiantuntija
p. +358 50 579 3205

 

Hanna

Hanna Tiitola
Myynti- ja markkinointijohtaja
p. +358 40 820 0030

 

Share This