40-vuotisjuhliaan viime vuonna viettänyt Vertex Systems Oy on tampannut latua teollisuuden digitalisaatiolle, uusille startupeille ja kasvun johtamiselle. Töitä on tehty sitkeästi ja yllättävän vähäeleisestikin, mutta tulokset sanovat viimeisen sanan. Ja asiakkaat.

Suunnitteluohjelmistoja teollisuuden tarpeisiin kehittävä Vertex Systems on ollut aikaansa edellä alusta asti.

”70-luvulla akateemisten ihmisten päätyminen yrittäjiksi oli jokseenkin kyseenalaista, henkilökohtaiset tietokoneet maksoivat nykyrahassa mitattuna luksusauton verran eikä digitalisaatiota ollut edes sanana vielä olemassa. Uskoimme kuitenkin vahvasti siihen, että suunnittelua tehtäisiin tietokoneilla tulevaisuudessa”, Vertexin hallituksen puheenjohtaja Mikael Piekkala kertoo.

 

Lujuuslaskentaa tarjoavasta yrityksestä siirryttiin pian suunnitteluohjelmistoja tekeväksi toimistoksi.

”Muutimme tuotekehityksen painopistettä CAD-piirtämiseen eli erilaisten suunnitelmien visualisointiin. Veitsiluodon talotehdas oli yksi ensimmäisiä asiakkaitamme, samoin Kone. Asiakkaittemme myötä aloimme tutustua perusteellisesti talonrakennuksen ja kone- ja laitesuunnittelun toimialoihin. Toimialatuntemus on varmasti ollut yksi ratkaiseva tekijä menestyksessämme”, Piekkala pohtii.

 

Vertexin tuotevalikoimassa on nyt omat ohjelmistonsa taloteollisuudelle, kone- ja laitevalmistajille, laitostoimittajille, prosessiteollisuuteen ja kalustevalmistajille. Kullakin toimialalla tehdään tiivistä yhteistyötä asiakkaiden ja suunnitteluohjelmistojen käyttäjien kanssa.

”Suunnitteluohjelmistoa kehitettäessä on tärkeää ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa ja suunnittelijan arkea. Siksi asiakkaan kanssa pitää olla toimiva kommunikointiyhteys. Ohjelmistokehittäjän pitää olla myös vilpittömästi kiinnostunut asiakkaansa työstä”, muistuttaa Vertexin toimitusjohtaja Reijo Havonen.

Vertex kutsuu asiakkaansa joka vuosi Vertex-päivään, jossa esitellään tuoteversioiden uudet toiminnallisuudet. Tilaisuus toimii myös luontevana kohtaamispaikkana ja kuulumistenvaihtoareenana.

 

”Meidän pitää keskustella asiakkaiden kanssa siitä, mitkä asiat ovat niitä, joiden kehittämiseen pitää panostaa, jotta asiakkaan kilpailukyky pysyy yllä. Kun asiakkaat menestyvät, me menestymme”, Havonen summaa.

Henkilökohtaisten tapaamisten ja kohtaamisten lisäksi Vertex julkaisee asiakaslehteä, esittelee työntekijöitään nettisivuillaan ja mainostaa.

”Haluamme olla näkyvissä, mutta sellaisissa yhteyksissä, jotka linkkaavat toimintaamme. Asiakaslehtemme on tuoteuutuuksista kertova julkaisu, jossa nostetaan esille myös mielenkiintoisia asiakastarinoita. Näin asiakkaamme saavat hekin näkyvyyttä.”

Vertexin asiakaslehti Vertex Uutiset siirtyi uuteen aikaan, kun sitä alettiin tuottaa sähköisenä uudella julkaisualustalla. ”Mobiililaitteet kulkevat ihmisten mukana koko ajan, nyt kulkee sen avulla lehtemmekin”, Havonen heittää.

Sisäisessä viestinnässä Havonen painottaa läsnäolon kokemusta.

”Vaikka organisaatiossa olisi kuinka hienoja viestinnän välineitä, mikään ei korvaa fyysistä läsnäoloa. Johtamisviestinnässä olisikin tärkeää muistaa, että johtajan ei ole hyvä operoida jatkuvasti etänä ja sähköisesti. Jos johtaja omalla esimerkillään osoittaa arjessa mukana olon tärkeyden, niin luultavasti sama tunne tarttuu työntekijöihin. Työntekijöidensä arjen tunteva johtajaa on luontevampi seurata, hänen ajatuksensa ja ohjeistuksensa on helpommin omaksuttavissa.”

Vertex Systems Oy

Vertex Systems on tamperelainen, kansainvälisesti toimiva yritys, joka kehittää ja toimittaa suunnittelun ja tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisuja teollisuudelle. Asiakaskunta koostuu metalliteollisuuden kone- ja laitevalmistajista, teollisista talonrakentajista, laitostoimittajista, prosessiteollisuudesta, erilaisista kalustevalmistajista sekä näitä palvelevista suunnittelutoimistoista. Yhteensä Vertexin suunnittelutuotteita käyttää 18 000 ammattilaista liki 40 maassa.

www.vertex.fi

Lue lisää asiakasviestinnästä:

Share This