Mitä sinulle jäi mieleen vuoden 2017 markkinointiviestinnästä ja mainonnasta? Entä mitkä voisivat olla tänä vuonna markkinointiviestinnän puhutuimmat suuntaukset? Onko tämä vuosi uusien teknologioiden, kuten chattibottien ja lisätyn todellisuuden, voittokulkua? Mikä nousee sisältöjen näkökulmasta kuumaksi aiheeksi?

Vuotta 2017 hallitsivat sisällöllisesti Suomen itsenäisyyden juhlavuosi, #suomi100 sekä esimerkiksi Tuntematon sotilas oheistuotteineen. Myös bränditarinat, markkinoinnin automaatio ja asiakaskokemus puhuttelivat markkinoijia ja yleisöjä. Finavian Life in Hel -kampanja oli omasta mielestäni yksi vuoden parhaista markkinointiteoista. Kampanja hyödynsi monipuolisesti eri kanavia ja markkinointimuotoja ajan henkeen sopivassa, rohkeassa reality-tv-hengessä.

Tekoäly, chattibotit, VR ja AR ovat tätä vuotta – ja tulevaisuutta! Tekoälyn avulla viestien personointi on entistä helpompaa (kts. Crystal Knows) ja virtuaalitodellisuuden avulla voimme viedä markkinoinnin elämykset uudelle tasolle. Kotipizzan lanseeraama botti tukee erinomaisesti yrityksen reaaliaikaista asiakaspalvelua ja vaivatonta ostoprosessia, kun taas AR:n eli lisätyn todellisuuden esimerkki viime vuodelta on Arlan maitotölkkeihin tuoma Aamu-kissa.

Viestintä vuonna 2018

Mitä etäämmälle mennään suorasta kuluttajamainonnasta sitä haasteellisempaa on mitata viestinnän todellisia tuloksia. Kehittyvän teknologian avulla saamme kuitenkin paremmin ja monipuolisempaa tietoa sekä uusia menetelmiä viestinnän toimivuuden ja tulosten mittaamiseksi. Mittaamisessa ja analysoinnissa on päätettävä riittävän konkreettisesti, millaisia vaikutuksia halutaan mitata ja miten tuloksia on tarkoitus hyödyntää. Jos mittaamista tehdään nice to know -mentaliteetilla, se on usein ajan ja rahan tuhlaamista.

Ennustamme, että tänä vuonna oman tarinan kertominen, oman äänen löytyminen tai vahvistaminen sekä omana mediana toimiminen ovat yhä useamman pk-yrityksen suunnitelmissa. Myös asiakaskäyttäytymisdatan analysointi ja markkinoinnin automaatio, erityisesti sisällöntuotannon kannalta, kiinnostavat yrityksiä.

Sisältöä on lukuisissa kanavissa jo hurja määrä, mutta ihmisillä edelleen 24 tuntia vuorokaudessa käytettävänään. Siksi laadukkaan ja kohdeyleisölle hyödyllisen tai syvästi puhuttelevan sisällön merkitys kasvaa entisestään. Somessa maksettua mainontaa aletaan pitää jo välttämättömänä, jotta kiinnostavat sisällöt nousisivat relevanttien kohdeyleisöjen näkyville.

 

Vuonna 2018 yhä useammalla yrityksellä voi olla myös merkittävä rooli oikean ja luotettavan tiedon jakajana sekä yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä.

 

Vastuullisuusasiat nousevat pintaan monella tavalla – myös markkinointiviestinnän toimijan näkökulmasta. Uusi tietosuojalaki esimerkiksi velvoittaa yritykset suhtautumaan asiakasrekistereihin ja asiakkaiden tietoihin aiempaa kontrolloidummin. Ei olekaan ihan sama, kenelle mainoksiasi spämmäilet ja mitä kaikkea tietoa asiakkaittesi liikkeistä keräät markkinoinnin edistämiseksi.

Jokainen vuosi on muutoksen vuosi, niin myös nyt alkanut. Hienoa on se, että saamme olla yhdessä tekemässä muutosta. Markkinointiviestintä voi ottaa alana suuria harppauksia, mutta yritykselle yhtä hyvä tai jopa parempi taktiikka voi olla pienten askelten menetelmä. Kunhan suunta on selvillä ja tehdään pitkäjänteisesti töitä, tulokset puhuvat puolestaan.

 

Ota meihin yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä vuoden 2018 stepit ja loikat.
Share This