Yllättävän harva yritys hyödyntää mediaviestinnän mahdollisuuksia monipuolisesti. Se on harmi, sillä medioissa julkaistut jutut ovat yrityksille ansaittua ja arvostettua näkyvyyttä, joka jää mieleen. Toimittajat eri medioissa puolestaan tarvitsevat jatkuvasti kiinnostavia jutunaiheita ja uusia haastateltavia. 

Mediaviestinnässä keinot ovat monet ja hanskoja ei siksi kannata lyödä tiskiin, jos oma uutinen ei mene läpi valtakunnan päämediassa. Laitan jakoon kolme vinkkiä, joiden käyttökelpoisuus on tullut testattua useampaan kertaan. 

Lisää mediaviestinnän tukea tarjolla Tulus-akatemian kesäkurssilla ke 26.8. klo 9–10, vielä ehtii ilmoittautua!

 

1. Räätälöi

Tiedotteen massajakelu toimii hyvin silloin, kun kyseessä on iso uutinen. Monesti näin ei ole, mutta viesti ansaitsee silti tulla kuulluksi ja nähdyksi. Räätälöity juttuvinkki oman kohderyhmän keskuudessa suosittuun erikoismediaan tai aluemedian teemasivustolle voi tällöin toimia parhaiten. Toimituksissa on kova kiire ja yhden toimittajan vastuulla on usein tukku aiheita ja kanavia. Valmiiksi pureskellut juttuvinkit ovat tällöin arvossaan. 

Omat asiakkaamme ovat räätälöineet viestejään onnistuneesti niin matkailuammattilaisille kuin lapsiperheillekin suunnattuihin medioihin, joissa lukijoina ovat juuri ne heille tärkeimmät kohderyhmät.

 

2. Linkity ja ajoita

Aiheen kiinnostavuus ja ajankohtaisuus ovat tärkeitä uutiskriteereitä, jotka kannattaa muistaa tiedotetta tai uutisvinkkiä valmistellessaan. Mieti mihin laajempaan ilmiöön tai kehityskulkuun oma työsi linkittyy. Entä mitä sellaista vuoden aikana tapahtuu, joka tekee työsi ajankohtaiseksi? Voisitko ajoittaa oman uutisointisi siihen? Talven tulo, vuosittaiset teemapäivät, säännölliset tutkimusjulkaisut, oman alan isot tapahtumat – mahdollisuuksia on monia ja harvoin törmää aiheeseen, jolle laajempaa viitekehystä ei löydy.

Aikuiskouluttaja TAKK ajoitti koneistuksen alan työvoimapulaa koskevan tiedotteensa kuukausittain julkaistavaan Pirkanmaan työllisyyskatsaukseen ja linkitti näin oman aiheensa isompaan uutiseen. Näkyvyyttä syntyi

 

3. Hyödynnä myös mielipidepalstat

Mielipide- ja vieraskynäpalstat ovat parhaimmillaan yllättävän tehokkaita yritysviestinnän kanavia. Ne ovat yritykselle vaikuttava ja kustannustehokas tapa vahvistaa asiantuntijuuttaan sekä ottaa omistajuutta oman alan kysymyksissä. Mielipidekirjoituksia julkaistaan päivittäin laajalla skaalalla niin valtakunnallisissa kuin alueellisissakin medioissa sekä myös erikoisaikakauslehdissä. 

Suurin osa medioista julkaisee kirjoitukset sekä painetussa että sähköisessä versiossaan, mikä tarjoaa hyvän mahdollisuuden keskustelunavauksiin yrityksen somekanavissa. 

Innostavina esimerkkeinä jaan muutaman mielipidekirjoituksen, joiden kautta yrittäjät ovat saaneet kantansa ja osaamisensa näkyväksi (ja joiden syntymiseen minulla on ollut näppini pelissä):

HS Mielipide 18.12.2018, teollinen muotoilija ja yrittäjä Ilona Törmikoski: Opasteiden parantelu jälkikäteen on tehotonta ja kallista

Kauppalehti Mielipidekirjoitus 15.7.2019, tarinallistaja Anne Kalliomäki: Kestävä markkinointi voisi korvata uuvuttavan uudistumispakon
 

Kiinnostuitko? Tulus-akatemian kesäkurssi pureutuu mediaviestintään 26.8. ja mukaan pääsee 50 eurolla. Tervetuloa linjoille!

 

Kirjoittaja

Johanna Lassy-Mäntyvaara
Johtava viestintäasiantuntija
johanna.lassy@tulus.fi
p. 040 584 9569

 

Tuluksen johtava viestintäasiantuntija Johanna Lassy-Mäntyvaara on erikoistunut strategiseen viestintään ja viestinnällä vaikuttamiseen. Toimittajataustainen Johanna hallitsee paitsi viestintäratkaisut ja -koulutukset, myös mediaviestinnän.