Sata toimistoa, valitse niistä sopivimmat. Millä perusteella markkinointiviestinnän kumppanivalinta tehdään ja mitä yhteistyökumppanilta edellytetään?

Voimansiirtokomponentteihin keskittyvän Ata Gearsin markkinointi- ja viestintävastaava Timo Reunanen on sitä mieltä, että toimiva kumppanuus syntyy aidosta, molemminpuolisesta kiinnostuksesta ja yhdessä tekemisen ilosta.

Timo Reunasen kokemuksen mukaan asiakasyrityksen tuotteiden, palveluiden ja asiakkaiden toimintaympäristön tunteminen ovat kaikki hyödyllisiä tietää viestinnässä, mutta kaikkein tärkeintä on tuntea yrityksen arvot ja toimintatavat.

”Kaikki lähtee asiakasyrityksen arvoista, liikeideasta ja visioista. Ne kun ymmärtää, pääsee kärryille siitä, minkälainen henki yrityksessä on ja minkälaisia tavoitteita viestinnälle asetetaan.”

Atan keskeiset arvot ovat avoimuus ja rehellisyys sekä toisista huolehtiminen. 80-vuotiaassa, globaalisti toimivassa perheyrityksessä on paljon pitkiä työsuhteita ja vahva yhdessä tekemisen meininki.

Ata Gearsista Timo Reunanen.

Ata Gearsin Timo Reunasen mielestä onnistunut hanke alkaa yhdessä suunnittelusta. Kuva: Julius Melartin

Vuosien  varrella saaduissa asiakaspalautteissa toistuu sama totuus: Ata Gearsin pitkäaikaiset asiakkaat arvostavat tuotelaadun lisäksi aktiivisuutta ja kehityshalukkuutta sekä henkilökohtaisia palvelusuhteita konepajan asiantuntijoiden kanssa. Reunanen toteaa, että ihmiset ja toimivat henkilökemiat ovat onnistumisten edellytys, myös viestintäyhteistyössä.

”Ensiarvoisen tärkeää on, että viestintäkumppani on kiinnostunut meistä sekä yrityksenä että ihmisinä. Kun olemme kiinnostuneista toisistamme, tulee into viedä hankkeita yhdessä läpi.”

Viestintäkumppanista apu strategioihin ja yksittäisiin hankkeisiin

Viestinnän yhteistyökumppanin rooli vaihtelee joustavasti yrityksen tarpeiden mukaan. Reunanen kertoo, että Atassa lähes kaikki viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteet tehdään kumppaniverkoston kautta. Kumppanin rooli on tärkeä.

”Meillä on pienet resurssit, ja osaamisessakin tarvitaan kumppanin tukea. Annamme viestinnän ammattilaisten tehdä ne työt missä he ovat hyviä ja tuemme puolestamme omalla toiminnallamme yhteisiä projekteja.”

Reunanen jatkaa, että onnistunut hanke alkaa yhdessä suunnittelusta.

”Kun alkuvalmistelut on tehty perusteellisesti, suunnitelman mukaan on helppo edetä. Välillä tulee mutkia matkaan, ja silloin tarvitaan rohkeutta ja uskallusta muuttaa suunnitelmia niin, että hanke etenee ja tekeminen on edelleen kivaa.”

Kumppanuus on Reunasen mukaan jatkuvaa oppimista.

”Parasta on se yhteinen matka, yhdessä innostuminen ja toistemme sparraaminen. Kun se sujuu, lopputuloskin on hyvä.”

”Tuluksen kanssa teemme Atan henkilöstölehteä ja se on aina kiva prosessi. Tuluksesta löytyy hyvin vinkkejä ja tukea lehteen. Meiltä pääsee moni työntekijä mukaan lehden tekemiseen ja se on aina ollut onnistunut hanke”, sanoo Timo Reunanen.

Haluatko innostua yhdessä kanssamme?
Ota yhteyttä vaikkapa Liisaan!

Liisa

Liisa Oksanen
Liiketoimintajohtaja
p. +358 50 579 3205

 

Tai etsitkö vinkkejä asiakaslehden tuuletukseen? Täältä löytyy >>

Share This