Katso ulos ikkunasta

Yritykset eivät enää tee kaikkea itse. Nyt pärjää erikoistumalla, tekemällä yhteistyötä ja luomalla verkostoja. Sijoittajia, sidosryhmiä ja työntekijöitä kiinnostaa yrityksen kyky ymmärtää muuttuvan maailman ajankohtaisia ilmiöitä, luoda yhteyksiä muihin ja rakentaa yritykselle roolia osana muuttuvaa maailmaa. Ajankohtaisten ilmiöiden, yhteistyökumppaneiden ja -kuvioiden tulee olla näkyvä osa asiakaslehteä. Kyllä ne omat tuoteuutuudet sinne lehteen silti mahtuvat.

Tee yllätyskyykky!

A-haa! Juuri kun lukija sitä vähiten osasi odottaa, kertoo asiakaslehti työntekijän viininviljelyharrastuksesta tai kutsuu vieraskynäksi kilpailevan yrityksen henkilöstöjohtajan. Ette osanneet odottaa sitäkään, että tällä sivulla olisi kuva ilmalaivasta. Siinä se nyt kuitenkin on. Yllätys!

Viettele visuaalisuudella

Lehdenteossa käy usein niin, että taittovaiheessa on jo hirveä hoppu ja sivuille sommitellaan siksi tuttuja, yritysilmeen kanssa sopusoinnussa olevia vakiotaittoratkaisuja. Kuvassa insinööri istuu tietokoneen ääressä. Taittoa ja jutun visuaalista ilmettä voisi kuitenkin pohtia jo suunnitteluvaiheessa ja viimeistään juttua kirjoittaessa. Keskustele ajoissa yrityksen visuaalisista ohjeistuksesta tietoisen graafikon kanssa, miten jutun taittoon saadaan uutta jujua, ilman että lehden visuaalinen yhtenäisyys karkaa taivaalle kuin heliumpallo vappuna.

Vaihda vinkkeliä

Tietynlaiset juttutyypit ovat asiakaslehden vakiomateriaalia. Näihin kuuluvat esimerkiksi jutut uusista tuotteista ja palveluista, työntekijöiden haastattelut ja asiakastarinat. Näitäkin on hyvä silloin tällöin myllätä. Voisiko uutuustuotteen tai -palvelun, tai jopa uuden työntekijän, esitellä infograafina tai viiden kohdan vinkkilistana (kaikki rakastavat niitä, ihan kaikki!). Entä voisiko henkilöesittelyn toteuttaa siten, että työkaverit kertovat työkaveristaan?

Nivo lehti kasaan yrityksen arvoilla

Tässä jutussa asiakaslehteä ravistellaan uuteen kuosiin niin että niitit lentävät. Ei saa puhua itsestään eikä tuotteistaan tai taittaa mitään suoraan ja ilman kuvaa ilmalaivasta. Mikä sitten pitää asiakaslehden kasassa? Yrityksen arvot. Jokaisen luovan ratkaisun, uuden näkökulman tai totutusta poikkeavan jutun selkärankana toimivat yrityksen arvot. Ne kirjoitetaan ensin palaverissa fläppitaululle ja sitten toimittajien kädenselkään tussilla ja lopuksi lehden lukijoiden sydämiin. 

 

Anna tuulen kuljettaa!

Share This