Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK

Koneistuksessa on kipinää – ajantasainen tieto koneistuksen alasta tavoitti eri kanavissa

 

Mistä kyse: Viestinnän keinoin eroon vanhasta mielikuvasta

Tampereen Aikuiskoulutus TAKK halusi näkyvyyttä koneistuksen alalle, joka tarvitsee runsaasti uusia ammattilaisia tulevien vuosien aikana. Alan vetovoimaa heikentävät vanhentuneet mielikuvat pölyisestä meluisasta, fyysiseen työhön painottuvasta työstä.

 

Viestintäsuunnitelman avulla tuotiin esiin nykyaikaista kuvaa koneistuksen alalta. Videotarinan toteuttivat yhteistyössä Tulus ja Modomo Films. Kuvaaja Kim Saarinen pääsi taltioimaan Metlabissa koneistaja Juuso Pohtisen työskentelyä.

 

Tätä teimme: Viestintä­suunnitelma vahvistamaan haluttua mielikuvaa

Yhdessä laaditussa viestintäsuunnitelmassa linjasimme pääviestit, kohderyhmät, kanavat ja viestinnän ajoituksen koneistuksen alan profiilin nostamiseksi. Pääviesteiksi kirkastuivat:

  • Konetekniikan työt ovat vaativia huippuduuneja, joissa vaaditaan korkean tason osaamista.
  • Alalla on runsaasti töitä tarjolla kovan luokan ammattilaisille. Työt eivät kadonneet maailmalle, eikä robotti vienyt niitä. Osaajat työllistyvät hyvin.
  • Koneistajan nykyaikainen työympäristö on moderni, digitaalinen ja pölytön.
  • Alalla on paljon mahdollisuuksia kouluttautumiseen ja urakehitykseen.

Viestintäsuunnitelman pohjalta toteutimme sisältöjä, media­viestintää ja toimittajien
kontaktointia sekä markkinointi­materiaalia.

 

Viestintä­suunnitelman pohjalta syntyi media­näkyvyyttä

 

Toteutusajankohta: 2019 – 2020

 

Tässä onnistuimme: viestintä tavoitti oikeat kohderyhmät

  • Ydinviestien kirkastaminen ja kohderyhmien tunnistaminen sekä niiden pohjalta syntynyt konkreettinen viestintäsuunnitelma on vienyt hanketta tavoitteellisesti eteenpäin.
  • Kohderyhmille räätälöidyt viestit sekä niiden oikea ajoittaminen ovat olleet ohjenuoriamme: esimerkiksi jatko-opintoja pohtivia tamperelaisperheitä puhuttelimme koulujen päättäjäisviikolla julkaistulla mielipidekirjoituksella.

 

”Yhteistyö Tuluksen kanssa on sujunut joustavasti suunnittelusta toteutukseen. Tavoitteet on asetettu yhdessä ja niitä kohti on edetty vahvalla asiantuntemuksella.”

Viestintäpäällikkö Marjo Nieminen, TAKK

 

 

Tarvitsetko apua viestinnän suunnitteluun ja eri kohderyhmien tavoittamiseen?

Ota yhteys Johannaan

 

Johanna Lassy-Mäntyvaara
Johtava viestintäasiantuntija 
johanna.lassy@tulus.fi
p. 040 584 9569

 

 

 

 

Takaisin ylös