”Kiertotaloudessa tuotanto ja kulutus synnyttävät mahdollisimman vähän hukkaa ja jätettä. Usein tuotteille luodaan lisäarvoa palveluilla sekä digitaalisiin ratkaisuihin perustuvalla älykkyydellä.”

Kuulostaako kiertotalouden sanakirjamääritelmä tutulta?

Jokainen viestinnässä työskentelevä tunnistaa varmasti ajatusmallin. Sisältöjä kierrätetään ja jalostetaan kanavasta ja ekosysteemistä toiseen sekä yrityksen sisällä että sidosryhmien kanssa. Kun yrityksen on viestittävä monessa eri kanavassa ja sitoutettava monia erilaisia kohderyhmiä, voi tilanteen hallinta olla aikaa vievää ja työlästä.

”Monikanavaista viestintää on haasteellista hallita. Vielä viisikin vuotta sitten juttu suunniteltiin, kirjoitettiin ja sen jälkeen julkaistiin, printtinä tai verkossa. Nykyään jutun kirjoittaminen on vain viidennes tehtävästä työstä”, kertoo viestintäasiantuntija Saara Töyssy.

”Ennen sisällön tuottamista mietitään jutun strategiset tavoitteet, missä kanavassa sen kohderyhmä liikkuu ja miten sisältö vastaa yrityksen ja kohderyhmän tarpeisiin juuri sillä hetkellä, kussakin kanavassa. Lisäksi soitetaan yhteistyökumppaneille ja kysytään, sopisiko juttu myös heidän kanaviinsa tai voisiko siitä tehdä kommentoivan blogin. On hyvä myös tarkistaa, ettei viesti ole liikaa ristiriidassa muiden omien viestien tai vallallaan olevan yleisen keskustelun kanssa. Sitten valitaan, minne tehdään lyhyt versio, minne pitkä. Mikä teksti menee paperiversioon ja mikä nettiin, mikä näkökulma valitaan LinkedIniin ja mikä muihin somekanaviin. Voidaanko tässä hyödyntää sitä viime vuonna tehtyä videota?”, kuvailee Saara.

Eikä työ lopu siihen.

”Kun itse sisältö on ”valmis”, alkaa sen huolellinen jalostustyö. Monikanavaisuuden syövereihin voi upota, tai sitten voi välttää hermoromahduksen ja ottaa ulkopuolisen palvelun, kuten Tuluksen Some Service Pointin avukseen”, Saara vinkkaa.

 

Some Service Point säästää aikaa ja varmistaa laadukkaan sisällön

Tuluksen Some Service Point -palvelu auttaa asiakasta taklaamaan monikanavaisuuden kiertotaloushaasteet sosiaalisessa mediassa.

Some Service Point tarjoaa asiakkaille nimetyn yhteyshenkilön, joka koordinoi ja aikatauluttaa sisältösuunnitelmat sekä riittävästi sisällöntuottajia, jotka hallitsevat yrityksen äänensävyn ja asiasisällöt, viestinnän tavoitteet ja kanavien roolit. Toimintatavat ja aikataulut suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Sisältövirtojen hallinta ja sisältöjen koordinointi räätälöidään asiakkaan valitsemien alustojen mukaisesti.

”Some Service Point huolehtii, että yrityksellä on yhdenmukainen, ja ajanmukainen, linja tagien (#), mainintojen (@), linkitysten ja kuvien suhteen. Kaikki tekstit oikoluetaan, linkit tarkistetaan ja pidetään yleistä huolta jokaisen julkaisun laadusta”, Saara kertoo. Myös somesisällöiltä voi, ja pitää, vaatia enemmän sisällöllistä syvyyttä.

 

 

 

“Kaikessa sisällönsuunnittelussa pidetään kohderyhmä ja sen tarpeet mielessä. Sisällön pitää antaa mittakaavaa suuriin ilmiöihin ja olla yhteydessä muuhunkin kuin yrityksen omiin viesteihin ja tavoitteisiin. Kohderyhmää kiinnostava tieto voi olla joskus ihan muuta kuin se yrityksen oma tuote ja tarina.”

Myös laadukkaan livesisällön tuottaminen onnistuu näppärästi, kun tukena on joukko brändin ja asiasisällöt hallitsevia sisällöntuottajia.

”Jos asiakas on itse läsnä jossakin tapahtumassa, voi hän lähettää kuvaa tai tekstiä kännykällään Some Service Pointiin ja me koostamme siitä nopeasti livesisältöä, ilman kirjoitusvirheitä, oikeilla tageilla ja sopivalla määrällä kuvankäsittelyä”, Saara kertoo.

 

 

Kiinnostuitko Some Service Point -palvelusta?
Kysy lisää Annilta!

Anni Pakkala
Palvelupäällikkö
etunimi.sukunimi@tulus.fi
p. +358 50 579 3202

 

 

Share This