Tampereella 16.11. neljättä kertaa järjestetty Marketing Business Battle julisti markkinoinnin tulevaisuuden lepäävän tunteen, rehellisyyden ja merkityksen varassa. Tulus edusti yleisössä popparit kourassa ja niskat nyökkäilystä vääränä.

Mikael Jungnerin vetämä päivä keräsi lavalle tamperelaisen asiantuntijaraadin ja monta mielenkiintoista keissiä, kuten Teslan maahantuontimarkkinoinnin tarinan sekä Saarioisten paluun ”Äitien tekemää ruokaa”-sloganiin. Päivä päättyi varsinaiseen Battleen, jossa Goforen toimitusjohtaja Timur Kärki, Pihlajalinnan markkinointijohtaja Pauli Waroma ja Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen ottivat diplomaattista kilpaa toisistaan.

Päivästä jäi mieleen erityisesti Pauli Waroman puheenvuoro. Vankka kokemus markkinointiviestinnästä, ”harmaan sävyjä sisältävä esitys” (koska elämä ei ole mustavalkoista) ja omien lasten kuvat ryydittivät viestiä siitä, millä koko hommassa on loppujen lopuksi väliä.

Pauli sanoi ääneen sen, mitä moni meistä miettii: maailma on täynnä turhia markkinointiviestejä ja rohkeudenpuutetta. Ketään ei kiinnosta, ellei viestisi tavoita tunteita.

Siksi markkinoinnin tavoitteen voi tiivistää yhteen ainoaan emojiin:

Markkinointiviestinnän kumppanin fokus on oltava aina ja ainoastaan sydämellä tekemisessä, tunteessa. Asiakkaan fokus taas on siinä, mitä jää viivan alle. Kun tämä symbioosi toimii, markkinointiteko tavoittaa tunteet ja motivoi tekoihin.

Täsmennetään vielä. Markkinointiviestinnän kumppanin fokus lepää siis näissä ammattiosaajan vahvuuksissa:

  • aikaa ajattelulle
  • brainstorming
  • asiakastutkimukset
  • psykologia
  • palvelumuotoilu
  • vaihtoehtoiset polut
  • ulkopuolisuus
  • riippumattomuus

Asiakas taas keskittyy symbioosissa seuraaviin:

  • raha
  • CRM
  • kumppanit
  • palvelun kehittäminen
  • hinnoittelu
  • jakelukanavat
  • lyhyt tähtäin – pitkä tähtäin
  • sidosryhmät

Lopuksi Pauli kannusti yleisöä tekemään mieluummin vähemmän ja parempaa, kuin enemmän ja turhempaa. Ihmistä pitää ymmärtää, ja asiakas täytyy tuntea. ”Paras markkinoinnin käsikirja on sellainen, joka kertoo, miten ihminen toimii”, Pauli summasi osuvasti.

 

Share This